vrijdag 2 augustus 2013

DAG 6-9: Pangandaran

Woensdag zijn we vroeg door onze chauffeur van dinsdag opgehaald voor onze rit naar Pangandaran die ongeveer 7 uur zou duren. Uiteindelijk werd dit ruim 11 uur, mede door een tussenstop bij een bergdorp maar vooral door de chaos op de weg en de ontzettend slechte conditie van de wegen hier. Toch viel er niets te klagen want het was een prachtige rit door de bergen met rijstvelden die zowat licht geven, zo groen zijn ze. Het bergdorp was erg leuk en ik scoorde bij onze gids zelfs een trouwerij decoratie. Je kunt het maar vast in huis hebben..

Bergdorp:

Standaard huisje

Sprinkhaan

Donderdag werd een relax dagje. De jongens hadden een surfles geboekt en ik ben ze vanaf de kant gaan supporten ;-). Heerlijk in de zon gelegen, boeken gelezen en eindelijk een echt 'vakantiegevoel'. 's Avonds zijn we naar de fish market gegaan waar we ons te goed hebben gedaan aan verrukkelijk seafood. Gamba's, krab, red snapper en nog meer lekkers. Op de heenweg hadden we met de fiets al de karaokebar gespot en die moest natuurlijk onveilig gemaakt worden. Het was zon typisch Aziatische karaokebar: je huurt een eigen kamer, wat in ons geval misschien maar goed was gezien onze zangkwaliteit..

De surfleraar:

Zelf je vis uitzoeken

Over vrijdag had ik een heel stuk geschreven maar dat was verkeerd (lees: niet) opgeslagen.. Dus even in het kort: we hebben een dagtour gedaan met vier andere nederlanders. Oa suikerfabriekje, poppenfabriek, bamboo bridge (niet veel aan), green canyon en green valley bezocht. De laatste twee zijn twee aparte plekken met grotten, watervallen etc waar je in kunt zwemmen, klimmen ed. Helaas konden de cameras natuurlijk niet mee naar binnen, maar voor de kenners onder ons: het was net zoiets als de droomvlucht in de efteling ;-). Heel sprookjesachtig met hoge rotswanden met stroomversnellingen, watervalletjes en de zon die door het bladerdak scheen.

Overal zie je deze vogelkooitjes hangen. Je schijnt veel geld te kunnen verdienen als je een vogel hebt die goed kan zingen.

Green valley

Onze 'indianengids'

Green canyon

De grot in:

Slang!

Bamboo bridge

Vanochtend had ik voor het eerst deze vakantie de wekker niet gezet. Toch redelijk op tijd wakker dus heb de fiets gepakt naar de lokale markt. Ik was daar echt de enige toerist en dat levert toch altijd weer een hoop aandacht op. Dat ze continu giechelen als je voorbij loopt is ook niet echt motiverend maar ik ga er maar vanuit dat ze het goed bedoelen ;-). En dat jongens regelmatig 'youre so beautiful' roepen is ook redelijk ironisch gezien het feit dat ik een soort Hagrid lijk naast die kleine tengere meisjes hier, maar goed.
Na de markt ben ik op mn fietsje de 'boulevard' afgereden naar white beach gegaan om te snorkelen. White beach ligt in het national park van pangandaran dus de tocht erheen spotte ik al flink wat apen, vogels en een varaan (denk tenminste dat het er een is haha). Na een half uurtje kwamen de jongens ook die kant op. Echter hielden we het op t strand maar een paar uur vol door de brutale (en agressieve!) apen. Lekker terug naar 'ons eigen' strandje dus en daar nog een paar uur genikst. Straks ga ik wat eten met de jongens en vanavond drinken we nog wat met wat andere backpackers die we in jakarta al hadden ontmoet. Morgen maken we de trip naar Yogyakarta waar natuurlijk de Borobudur en ander moois op me wacht. Hier zal ik ook afscheid nemen van 'de jongens' en zullen we weer ons eigen plan trekken.

Mijn hotelletje in Pangandaran: Pondok Wulan. Absolute aanrader mocht je ooit deze kant op komen. Ontzettend behulpzame eigenaren (Nederlander Ruud en zijn Indonesische vrouw Betty, die overigens goed Nederlands spreekt).

De varaan (of wat het dan ook was?)

Hele strand vol gaten met krabbetjes

1. Door,

wat ziet dat er allemaal ontzettend mooi uit! Mama en ik zijn jaloers, blijf vooral zulke mooie plaatjes en berichten sturen (we typen dit nu waarschijnlijk voor de 5e keer voor niets omdat wij onze reacties niet op je blog terugzien).

gr papa

2. He Door, wat een prachtige foto's! Misschien loop jij nu al op de Borobudur, bedenk dat pappa en ik daar 24 jaar geleden ook liepen! Ik was even bang dat je in de karaokebar gescout was en nu in zo'n vogelkooitje zat!
    Pas goed op jezelf, en geniet vooral volop!