dinsdag 20 oktober 2015

Borneo - Mabul

Iedereen klaar voor een artikel met foto's van de gehele cast van nemo? Zo niet, dan kan je dit weekverslag beter overslaan. Al moet ik met pijn in m'n hart toegeven dat ik Dory nog niet heb gespot. First world problems zullen we maar zeggen.. Ik heb vier dagen doorgebracht op duikeiland Mabul, waar de meeste duikers naartoe komen voor de wereldberoemde duikspot Sipadan. Als je niks met vissen hebt, heb je hier dan eigenlijk ook weinig te zoeken.
Mabul is een klein eiland met een paar duikresorts en de rest wordt bewoond door sea gypsies. De arme dorpjes geven nogal een schril contrast met de resorts waar sommige kamers wel €800 per nacht kosten. Ander zorgwekkend ding is de enorme berg afval die elke dag in de zee wordt gestort, evenals de smog die hier momenteel hangt door alle bosbranden in Kalimantan. Hoewel de duikscholen er alles aan doen duurzaam met de riffen om te gaan, is het wel duidelijk dat de locals niet goed beseffen wat ze veroorzaken.

Bon, tijd voor foto's!








Of ze even m'n uffenklem mocht lenen..












Blue spotted ray

Nemo!


Chocolate chip seastar. De naam alleen al...

Spotted tiger eel

Zo ontzettend veel schildpadden hier! :)



Titan triggerfish. Deze engerd en z'n maat vielen me aan, leverde wel weer een hilarisch filmpje op

Harlequin sweetlips

Zoekplaatje

Red tooth triggerfish





Zoekplaatje 2


Boe 

Mijn tijd op Mabul heeft Borneo's valse start alvast enorm goedgemaakt. Het sfeertje op het resort is heel relaxt en iedereen drinkt en eet 's avonds gezellig samen. Als (net niet) echte duiker zoek ik elke avond op wat ik ook alweer allemaal heb gezien. Wordt er dit halfjaar toch nog gestudeerd haha..
Volgende bestemming is het oeroude Danum Valley, waar ik de 'echte jungle' hoop mee te maken. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn! Één ding is zeker: die hiking shoes gaan nu echt m'n backpack uit.

 Tot volgende week! XX



Geen opmerkingen:

Een reactie posten