maandag 2 november 2015

Borneo - Sepilok en Kota Kinabalu

Na het aapjes kijken in Kinabatangan was ik nog niet klaar met onze harige vrienden, want ik liet me afzetten in Sepilok, waar het Orang Utan Rehabilitation Center is gevestigd. Zieke, mishandelde, verstoten ed apen worden hier opgevangen in de nursery, waarna ze na verzorging worden voorbereid om weer in het wild te leven. Sommige apen vinden dat vertroetelen echter wel prima zo en blijven de rest van hun leven rond het centrum hangen.
Dagelijks wordt er op een platform voedsel gebracht waar de apen naartoe kunnen komen als ze willen. Toeristen kunnen ze dan van een afstand bewonderen.



Verder biedt het rehabilitatiecentrum informatiefilms, wandelpaden en kan je bij de buren langs, bij het honingbeer rehabilatiecenter. 

Kietelen!







Nog een apenkop

Mijn hostel in Sepilok lag mooi in de natuur en aan de rand van een prachtig park. Hier kon ik de nodige kiekjes maken en spotte ik de grootste croc ever. Denk dat het beest zeker 3M was, hij paste in ieder geval niet in beeld voor een foto ;-).







Hele coole waterfietsen!







Na een paar dagen in relaxt Sepilok (in hostel Paganakan Dii, voor de geïnteresseerden; aanrader!) pakten Ruud en ik de bus terug naar Kota Kinabalu. Ik was eigenlijk niet van plan nog eens in KK te verblijven na de afschuwelijke eerste dag, maar eigenlijk had ik ook geen zin om voor 3 dagen lang te moeten reizen naar een andere uithoek van Borneo. Ik was wel een beetje 'klaar'. De busrit was een prachtige door mooie natuur (eindelijk eens niet alleen maar palmolieplantages) en het stuk door Kinabalu Park was adembenemend. Oorspronkelijk was ik van plan de Mount Kinabalu, de hoogste berg van Zuidoost azie, te beklimmen, maar door een aardbeving in juni is dit niet mogelijk. Toch gaf het uitzicht uit de bus al wel weer hoe mooi het moet zijn. 

Eenmaal aangekomen in KK ditmaal een fijn hostel geboekt. Ik heb hier mijn dagen geslijt met winkelen (er staan alleen in deze stad al zo'n 10 shoppingmalls, ongelooflijk), meerdere keren naar de bios gaan (kost toch maar €2), heerlijk eten (krab!) op de nightmarket en dagtrips maken naar Tunku Abdul Rahman NP. Dit bestaat uit 5 eilandjes die.. nouja.. kijk maar naar de foto's ;-). Ongelooflijk dat zoiets moois op slechts 20 minuten varen van zo'n vieze stad te vinden is.



























Vannacht vlieg ik naar Bohol op de Filipijnen. Ik heb ongeveer 2 weken in de Visayas te besteden en vlieg dan naar Palawan voor de laatste twee weken. Ben beel benieuwd wat voor moois ik hier ga zien! 

Tot over een week vanuit een nieuw land xx 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten