dinsdag 6 augustus 2013

DAG 10-12: Yogyakarta

Afgelopen zondag vertrokken we met bus en trein naar Yogyakarta. De treinreis was ook weer een ervaring op zich. In verband met de ramadan en drukte vlak voor het suikerfeest moesten we 'ekonomi' klas reizen. Stel je dat voor als een oude zooi met bankjes van 1m breed waar 3 personen op horen te zitten. De zoveelste keer dat ik me er pijnlijk van bewust word dat ik geen indonesische heupjes heb ;). Gelukkig hadden alle backpackers dit probleem dus wij gingen gewoon in de restauratiewagon zitten. Hier 'regende' het aircovocht op mij. Inventief als ze hier zijn doen ze dan simpelweg de airco uit. Waren de mensen in de oververhitte wagon niet zo blij mee dus gelukkig kwam Maurel met de oplossing: een plastic zak aan de airco tapen en hopen dat hij er niet afstort als hij vol is.

In de trein ontmoette ik een Engelsman die al 4,5(!) jaar aan het reizen was. Het oorspronkelijke plan was om 6 maanden weg te blijven, maar dat was duidelijk mislukt. Hij moest nu zijn vlucht naar japan halen om daar een jaar te gaan wonen/werken. Vind het altijd prachtig om te zien hoe sommige mensen een kans krijgen en gewoon gáán.

Eenmaal aangekomen in yogya meteen naar de backpackersstraat gegaan. Het was ivm de ramadandrukte (again... Grmblll) niet gelukt van tevoren te boeken: heel veel zat al vol. Heb met een duits stel rondgelopen en werd helemaal wanhopig van het aanbod. Naar mijn idee waren er alleen maar stinkende kamers met schimmelende badkamertjes vrij.
Uiteindelijk toch nog een klein pareltje gevonden met zwembad waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt met de hitte.
Heb ook meteen die avond voor de volgende dag een tour geboekt waarbij je vanaf een heuvel de zonsopgang ziet boven de Borobudur, vervolgens rijd je naar de borobudur om hem te bekijken en daarna door naar de Prambanan tempels.

Maandag dus vroeg op: 4:00 stond de minivan voor het hotel. Er gingen nog 3 spanjaarden en 2 spaans sprekende italianen mee. Je snapt dat dat een goed gesprek werd..
Hieronder foto's van maandag:

Actieve vulkaan Merapi:

Gevalletje boer met kiespijn ;-) :

Borobudur:
Werkelijk het enige voordeel van de Ramadan (met alle respect voor de mensen die eraan meedoen, maar het is gewoon een hel voor de toeristen hier): er is geen kip te vinden bij de Borobudur en prambanan.

Jummie jackfruit!

Denk je onder die sarong uit te komen door je lange broek aan te doen..
Gids vertelde me later dat de sarong een teken van eerbied is en niet per se met bedekken te maken heeft, zoals in de kerk.

De hele Borobudur heeft tekeningen welke staan voor allerlei moralistische verhalen. De gids vertelde er een aantal (waar ik jullie niet mee lastig zal vallen) maar was erg leuk om te horen!

De stoepa's op de bovenste lagen. In de stoepas (en op de rest van de tempel) zitten buddha's. Veel ervan zijn onthoofd door de aardbeving van 2006 of doordat ze simpelweg gestolen zijn.

Buddha in stoepa

Vervolgens door naar de Prambanan: een Hindi tempel 20 km verderop. Deze heeft net als de Borobudur flinke schade opgelopen door de aardbeving van '06. De regel voor wederopbouw is dat minstens 75% van de oude bouwstenen gebruikt moet worden voor heropbouw. Omdat veel stenen nog niet geïdentificeerd of kapot zijn, gaat dit heel lang duren. Daarbij is het natuurlijk een geldkwestie. De gids zei lachend dat wij al zo'n drie keer gereïncarneerd zouden zijn voordat het af zou zijn. Inmiddels zijn er zo'n 20 van de 240(!!) tempeltjes herbouwd of gerenoveerd. Onvoorstelbaar hoe groot het totale complex geweest moet zijn.

Een stukje van de gedeelten die nog helemaal in puin liggen:

Dinsdag ben ik via een bazaar naar het Kraton (paleis van de sultan) gelopen. Hier vond ik niet zo heel veel aan. De gids vertelde nog wel wat leuke dingen, maar het mocht niet baten. Misschien lag het aan de hitte van vandaag. Inmiddels 'regeert' in Jogja de tiende sultan. Deze woont nog steeds in het kraton, zij het in een afgeschermd gedeelte. Hij heeft 'slechts' vijf kinderen, in tegenstelling tot zijn voorgangers, die soms zelfs 82 kinderen wisten te fabriceren.. Bezige bijtjes zullen we maar zeggen.
Verder liet ze me o.a. zien dat de negende sultan heeft gestudeerd in leiden, waar hij bevriend was met koningin Juliana en hij zelfs lid was van een studentenvereniging.

De sultan heeft maar liefst 1000 bewakers:

Na het Kraton ben ik naar het waterpaleis gelopen. Dit is ook eigendom van de sultan en is een heel complex, waarvan het grootste gedeelte nu gewoon bebouwd is met een hele woonwijk. Daartussen kun je nog waterstelsels ed. herkennen. Een jongen heeft me rondgeleid en me hele verhalen verteld omdat hij zijn Engels wilde oefenen. Ook het waterpaleis viel een beetje tegen. Er zijn slechts 3 zwembaden over en that's it; de rest is een beetje vergane glorie.

Ik wilde eigenlijk na het waterpaleis door naar de bird market, maar zo gaar en vies van de hitte dat ik even terug naar het hotel ben gegaan om te zwemmen en te lunchen. Ik werd door de jongen naar het hotel gebracht met de motor, service!!
Ik was zo eigenwijs om 's middags op de fiets naar de bird market te willen. Fiets gehuurd en gáán. Zou zo'n vier kilometer moeten zijn en hoefde alleen de hoek om en dan alleen maar rechtdoor. Kon niet missen, tot ik na 500 meter al op een t-splitsing stuitte. Vanaf dat moment is het alleen maar bergafwaarts gegaan en werd ik door iedereen een andere kant op gestuurd. Na 1,5 uur rondfietsen in een drukke stad waar ze niet aan verkeersregels doen was ik het helemaal zat. Toen kwam de aap uit de mouw: de markt was verplaatst en ik was zo'n beetje afwisselend naar de oude dan wel de nieuwe locatie gestuurd. Lekker zes keer op en neer gefietst dus. In een dikke 30 graden. Iedereen die mij een beetje kent kan zich ongeveer wel voorstellen wat voor gezichtsuitdrukking ik op dat moment had. Was niet bepaald amused en net op het moment dat ik besloot dan maar naar het hotel te gaan wees iemand die naast de markt woont me de weg. Uiteindelijk kwam ik om 15:45 aan op de markt die om 16:00 sloot. Heb er dus maar heel even rondgelopen en misschien maar goed ook, want hoewel het leuk was met alle mooie vogels kon ik wel janken toen ik alle puppy's, katten en cavia's zag. Was wel nieuwsgierig naar de prijs van een puppy en dat bleek 700000 roepiah te zijn: zo'n vijftig euro..
Moet wel zeggen dat ze er goed gevoed uitzagen, dat dan weer wel.
Foto's spreken voor zich denk ik:

Prop- en propvol:

Ze verkochten ontzettend veel soorten dieren: uilen, reptielen, vissen, vleermuizen, noem maar op.

En gewoon lekker op je fiets naar het werk ;-)

Toen ik naar mjn hotel terug fietste hoorde ik mijn naam roepen: Maurel en Remco zaten op een terras naast mijn hotel. Dat heeft ook maar een dag geduurd haha! Ik kom ze echt overal weer tegen. Na de 3 uur durende hel op de fiets was ik ook wel toe aan een lekker bintangbiertje dus dat werd snel geregeld. We hebben nog samen gegeten en daarna weer afscheid genomen.

Maar.. Niet voor lang, want het blijkt dat zij precies dezelfde tour hebben geboekt voor morgen. Wel via een andere organisatie maar we slapen in dezelfde hotels.
Morgenochtend word ik opgehaald om een hele dag te rijden richting de bromovulkaan. Deze beklim ik de volgende ochtend, waarna we naar de Ijen vulkaan rijden. Deze beklim ik de ochtend daarna. De Ijen krater schijnt een van de hoogtepunten van Java te zijn met een ijsblauw kratermeer.
Vervolgens worden we op de ferry naar Bali gezet waar ik in Lovina (noordkust) afgezet word. Hier heb ik een bungalowtje geboekt vlakbij het strand waar ik ga bijkomen van de komende dagen ;-). Vanuit daar zal ook wel de volgende update gestuurd worden.
Java was ongelooflijk prachtig maar vond de ramadan wel erg beperkend. Zou niet snel meer gaan backpacken tijdens de ramadan: prijzen schieten omhoog, barretjes gaan dicht, hotels volgeboekt, treinen en bussen vol.. Hoop gedoe!
Neemt niet weg dat de mensen over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Sommigen spreken geen woord Engels, maar met een glimlach is het ijs al snel gebroken en proberen ze je op allerlei manieren te helpen. Ik merk dat ik vaak wat wantrouwend ben omdat ik bang ben dat er iets achter zit maar voorlopig is dit nog niet het geval geweest (of heb ik dit misschien gewoon niet door gehad).

Heb veel zin om naar Bali te gaan en te zien wat ik daar allemaal weer ga zien en beleven! Is weer een hele andere wereld, alleen al vanwege de andere religie en de hordes toeristen.
Tips zijn overigens welkom! Heb nog niet echt plannen gemaakt namelijk, heb alleen overnachtingen in Lovina en Ubud geboekt.

Liefs,
Dorith

1. He Door, wat een indrukken, he? Het paleis was 24 jaar geleden al niet bijzonder, ze leven daar van de entreegelden van de toeristen. Wat betreft de boer met kiespijn: ik vind het een mooie boer.
    Veel plezier morgen en route naar Bali. Mamma

2. ha Dorith, net ademloos plaatjes zitten kijken. geweldige trip zeg. Zag ik toch een soort klein baronnetje in een kooi?
    geniet!
    Volop!
    X
    Mariette

3. Lieve Dorith, leuke foto's.
    pas op voor al die manne om je heen.
    kus oma

4. Lieve Door, je bent na de Bikram toch wel wat hitte gewend;).. Hele leuke verhalen schrijf je.. Lees ze met veel plezier en vooral zoo tof dat je alleen deze reis aan gaat.