dinsdag 3 september 2013

DAG 33-38: Gili Trawangan, terugreis en kleine terugblik

Ik eindigde mijn vakantie op Gili Trawangan, een klein eilandje noordwestelijk van Lombok. Hierover valt eigenlijk vrij weinig te zeggen. Gili T staat bekend als party eiland met een mooi strand en veel paddo's, alcohol en ander spul. Ik verbleef een stukje buiten het centrum (gelukkig is alles te belopen op dit mini eiland) en had een prachtig kamertje in een bungalow met groot balkon met zeezicht.
Na aankomst had ik geïnformeerd naar een open water duikcursus, maar dan zou ik alle dagen dat ik hier ben de hele dag bezig zijn met de cursus. Daarom boekte ik voor de volgende dag een introductieduik: een zwembadsessie en daarna een duik in zee. 
Helaas was dit nogal een tegenvaller; door problemen met mijn oren (waar ik al bang voor was..) kan ik niet klaren dus verging ik op twee meter diepte al van de pijn. Echt ontzettend balen.. Als troost heb ik een waterproof hoes voor m'n mobiel/camera gekocht en een snorkeltour geboekt met grote kans op het spotten van zeeschildpadden, leuk!


Mijn huisje


Room with a view





Mijn gezicht spreekt boekdelen.. 






's Avonds heb ik op de local market goddelijk gegeten! Helaas had ik m'n camera niet bij me maar het was een plein met heel veel tafels en er omheen kraampjes waar werd gekookt wat jij uit had gekozen. Ik liet de ober kiezen en dat resulteerde in een portie voor een weeshuis met gegrilde gamba's, tonijn, kip saté en een mega berg rijst, mie en allerlei groenten erbij. Samen met een drankje voor zon vijf euro haha. Voor Indonesische begrippen misschien niet super cheap maar is natuurlijk geen geld voor zoveel eten (en vis!).

De volgende dag was het tijd voor de snorkeltour. Dit was op z'n zachtst gezegd een kleine tegenvaller.. We werden met zon veertig toeristen op een boot gedropt. Ik schat dat er zon 30 obesitas Aziaten waren, die ook nog eens in een groot fluoriserende reddingsvest werden gehesen, want ze kunnen niet zwemmen? (...)

Al bij de eerste stop was het raak. De fluoriserende walvissen werden te water gelaten en binnen no time vertrapten ze niet alleen het koraal (?!) maar ook mij, waardoor ik nu van die stoere sneeën in m'n been heb door het scherpe koraal. Bovendien werkte mijn touch screen niet met de onderwaterhoes, dus hield het gauw voor gezien.

De volgende stop was de schildpadden spot. Ik had al geen zin meer om mijn leven te riskeren in het water dus bleef lekker op de boot. Hier heb ik door de glasbodem veel schildpadden voorbij zien zwemmen.
Het koraal en de vissen waren een flinke tegenvaller na Komodo national park, waar ik al bang voor was. Na de tour ben ik dan ook lekker op het strand gaan liggen.

Overal paard en wagens


Snorkeltour

Brr verschrikking 




De volgende dag vertrok ik naar Kuta, waar ik de laatste nacht zou slapen voor ik mijn vlucht naar huis pakte. Kuta is precies waar ik voor gewaarschuwd was: chersonissos 2.0 maar dan met Australiërs.
Dikke, getatoeëerde, dronken gasten die lallend rondlopen.
Winkels bouwen kunnen ze wel hier dus daar heb ik dan ook maar gebruik van gemaakt.
Verder valt er niks te zien en ik heb dan ook geen foto's gemaakt.

Terwijl ik dit verslag typ, zit ik op het vliegveld te wachten op mijn vlucht naar huis. Dit geeft me meteen tijd om na te denken over de afgelopen vijf weken in dit prachtige land.
Wat waren voor mij de hoogtepunten? 
In Java vond ik de omgeving rondom Bandung en Pangandaran prachtig. Groen, kleurrijk en misschien wel mooiere rijstvelden dan op Bali.
De Bromo met zijn vulkanische omgeving en de Ijen waren ook prachtig en had ik zeker niet willen missen.
Van Bali had ik hele hoge verwachtingen, maar gek genoeg heeft dat niet echt veel indruk op me gemaakt. Ik denk dat het z'n charme heeft verloren door de overload aan toeristen, het is niet authentiek meer. Of misschien heb ik het mooie gedeelte wel gemist?

Lombok is een beetje vergelijkbaar met Bali en heeft prachtige, onontdekte plekjes. Het is allemaal net iets minder groen, minder kleurrijk en platter. Maar dat nam ik graag voor lief als je het eiland dan bijna 'voor jezelf' hebt.

Absoluut een van de grootste hoogtepunten was de vijfdaagse boottocht naar Flores en terug. Wat een natuur, onderwaterwereld en relaxtheid. 

Gili's waren leuk, maar ik denk dat ik na de boottocht nogal verwend was qua bounty stranden en snorkelspots. Daar kon gili T simpelweg niet tegenop.

Indonesië op zich is een prachtig land met hele vriendelijke mensen. Natuurlijk zitten er ook boeven tussen die de toeristen bedonderen, maar vaak zat ben ik verrast door locals die me met van alles en nogal wilden helpen zonder op iets uit te zijn. Zeker als je van het gebaande pad af gaat, zijn de mensen erg vriendelijk. Leuk alleen te zien dat ze allemaal ontdooien als je vriendelijk lacht en gedag zegt.

Wat ik niet ga missen aan Indonesië (want het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn)?
-Het getoeter. Overal, altijd en om alles (en niks). Aan de kant! Pas op! Doorrijden! Of gewoon omdat er nou eenmaal een toeter op die scooter/auto zit en het zonde is die niet te gebruiken.
-'you need transport??' Nee, anders had ik daar toch wel om gevraagd??
-'Massage? Massage?' Zie vorige..
-Het gerochel, getuf en geboer. Bah.
-Het gesjouw met m'n backpack. Maar dat is mijn eigen schuld, niet van Indonesië ;-)
-Dat mensen zo dommig kunnen doen terwijl ze donders goed weten wat je bedoelt.
-De infrastructuur, of beter: het gebrek eraan. Is voor even leuk, maar ben toch wel blij als ik straks weer gewoon kan plannen hoe laat ik ergens aankom. En dat het dan ook klopt.

Maar zoals je ziet weegt zon lullig lijstje niet op tegen de fantastische reis die ik deze zomer heb gemaakt. Het was mijn eerste keer alleen reizen en ik kan alleen maar zeggen dat het heel goed is bevallen. Heb me echt geen moment alleen gevoeld maar dat kwam ook wel doordat ik het grootste gedeelte van de reis samen met anderen heb gereisd. Dus bij deze: Remco, Maurel, Maarten, Sandra, Mandy, Fred en Rolf (Big daddy!!), Peter: mochten jullie dit lezen: dank voor alle mooie, gezellige en hilarische momenten. Ook Frank, Matthias, Jenny, thank you!

De spaarrekening voor de volgende Azië reis is al geopend hoor.. Iemand suggesties? ;-)

Liefs en tot volgend jaar!
Xx 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten