vrijdag 11 december 2015

Cambodja - Siem Reap & Koh Rong

Het fanatieke bloggen neemt de laatste tijd luie vormen aan maar dat komt vooral omdat ik gedurende mijn tijd in Cambodja met een leuke groep aan het reizen ben en het te 'druk' heb om een verhaaltje neer te tikken. Hierbij dan mijn eerste verslag van het bijzondere en leuke Cambodja, waarbij ik als eerste stop meteen een hoogtepunt op de planning had staan: Angkor.

Na landing op Siem Reap AirPort werd ik bij mijn hostel vlakbij Pub Street afgezet. Dit bleek mijn 'ergste' partyhostel so far en van slaap is deze dagen dan ook niet veel gekomen. In combinatie met het opstaan om 5:00 om naar de tempels van Angkor te gaan is het reizen hier maar hard werken ;-).
Meteen de eerste ochtend na aankomst deed ik de kleine loop door Angkor met tuktuk. Hierbij zag ik meteen de highlights van het tempelcomplex: Angkor Wat (bij zonsopkomst), Bayan met zijn honderden gezichten en Ta Phrom welke is overwoekerd door jungle. De laatste is bekend om de film Tomb Raider met Angelina Jolie welke daar grotendeels is opgenomen. Het toeval wil dat Jolie op dit moment ook weer in Siem Reap is, maar nu voor het filmen van haar volgende film First They Killed My Father, een verfilming van een bestseller over de verschrikkingen tijdens de Khmer Rouge.

Zonsopkomst Angkor Wat

Om tempelmoeheid te voorkomen besloot ik de tweede dag een Cambodjaanse kookcursus te doen en dit was een groot succes. De lieve chef en haar hulpjes hielpen ons de lekkerste currys, minced fish en crispy pancakes maken.

Die avond vertrokken mijn reisbuddies alvast met de nachtbus naar Sihanoukville, een kustplaats welke de toegangspoort tot Koh Rong is. Ik besloot een dagje later te gaan want ik wilde nog één keer naar Angkor. De volgende dag pakte ik dan ook de tuktuk met een dormgenoot en samen bezochten we de verder gelegen tempels. Zo zagen we een tempel welke midden in een groot meer lag en werden we positief verrast door de pracht van tempel Banteay Srei waar zo ontzettend veel details bewaard gebleven zijn dat je een goed beeld kunt krijgen van hoe (nog meer) indrukwekkend het ooit geweest moet zijn.

Banteay Srei

Nog even langs Angkor Wat bij daglicht

Die avond vertrok ook ik naar Sihanoukville en werd ik verenigd met de anderen. Niet nadat ik mijn eerste nachtbus ooit had genomen. Ik kreeg een vrij luxe bedje van 1m breed en was enorm in m'n nopjes (zo erg zijn die nachtbussen niet!) totdat er zich een Engelse meldde en bleek dat ik met haar met bed moest delen.. Na een enorm shaky nacht met ongemakkelijke bum-touching kwam ik om 6:00 's ochtends aan in Sihanoukville waar m'n reismaatjes uit Siem Reap en ik gelukkig snel het strand opzochten en 's avonds maar weer een feestje bouwden.
De volgende dag namen we de boot naar nabijgelegen eiland Koh Rong waar we een bungalowtje aan t strand hadden gehuurd. Van Koh Rong heb ik maar weinig foto's gemaakt. We waren vooral druk met feesten, luieren, volleybalrecords verbreken, eten, drinken en andere belangrijke dingen.

Inmiddels zit ik in slaapstadje Kampot in een heel fijn hostel aan de rivier. Hierover later meer. Over een week zit mijn 2,5 week Cambodja er al op en ga ik de grens over naar Vietnam!

1. Klinkt geweldig Door!! Leuk dat je zo'n leuk gezelschap hebt gevonden en chillen en partyen hoort er nou eenmaal ook bij... Maar dat zit volgens mij wel goed bij jou haha!

2. Wow die tempel ziet er echt prachtig uit zeg!