zaterdag 24 augustus 2013

DAG 26-28: Lesser Sunda deel 1

Dinsdagochtend vertrok ik met 33 andere 'cruisegenoten' richting de haven van Lombok, Labuan Lombok. Onderweg gingen we langs een pottenbakkerij, wat ik natuurlijk al eerder had gezien op lombok, dus dat was niet veel speciaals. Wel werden we onderweg al volgepropt met locale lekkernijen en praatte de gids honderduit, iedereen had er zin in. 
De eerste dag bevatte slechts 1 stop: het perama resort. Perama, de touroperator, heeft een eigen onbewoond eilandje met hagelwit strand en een prachtig koraalrif. Hier zijn we dan ook na de lunch gestopt om te zonnen en te snorkelen. Het was ontzettend mooi onder water en als het allemaal gelukt is, heb ik wat onderwaterfoto's gemaakt met mijn onderwatercamera (thanks Ev!!). Ze planten (noem je dat zo?) hier nieuw koraal om het rif te onderhouden en te laten groeien, goed om te zien. Heb tijdens het snorkelen de hele cast van Finding Nemo voorbij zien komen en nog veel meer. Als het fotorolletje ontwikkeld is volgen de foto's nog wel. 
's Avonds gingen er vers gebakken visjes op de BBQ en gitaarmuziek kon natuurlijk niet ontbreken.
Daarna volgde de eerste onrustige nacht, slapen op het dek welteverstaan..














Heel schattig krabbetje 


Schelpen zoeken is er niet bij, je struikelt er letterlijk over


Lekker visjes op de grill


Woensdag werd ik al vroeg wakker, ik lag namelijk naast de keuken dus ik kon meegenieten van alle ontbijt voorbereidingen. Gaf wel de mogelijkheid om even in alle rust rond te struinen op het dek en het laatste stukje van de zonsopkomst te zien.
De golven deden goed hun best vandaag. De eerste stop was Satonda  Island. Hier lag een groot zoutwatermeer met van die Dr. fish visjes die je huid lekker schoon knabbelen. Ook hier konden we weer genieten van een bounty strandje en snorkelen. Hier heb ik me vandaag niet aan gewaagd omdat iedereen al snel het water uit vluchtte vanwege de kwallen.
Het volgende strand moesten we helaas overslaan vanwege de hoge golven.
Ben blij dat ik niet zeeziek ben want zelfs nu werd ik af en toe flink beroerd van  alle keren dat ik zowat gelanceerd werd op het dek ;-).
We moesten weer 6 uur varen en de übernerd in me greep zijn kans; heb in een recordtijd twee dikke boeken uit zitten lezen, heerlijk!
Tijdens het varen spotte ik ineens een zwart-witte dolfijn die wel heel raar uit het water sprong. Het leek eerder een orca, maar die zitten hier helemaal niet.. Dacht ik. Was dus wel een orca, heel cool!!
Na het eten voeren we weer verder, nu richting Komodo, voor veel mensen het hoogtepunt van de trip









Donderdagochtend moesten we  heel vroeg ontbijten en daarna meteen Komodo op voor een wandeling van twee uur over het eiland. We gingen zoeken naar Komodovaranen. De ranger vertelde al doodleuk dat de varanen vaak bij de keuken van het restaurantje rondhangen; ze komen op de geur van het eten af (de varanen kunnen zo'n drie km verder ruiken). Ik ben nou eenmaal soms liever lui dan moe dus vroeg me af waarom we dan niet meteen naar de keuken gingen, maar goed. Het is natuurlijk veeel leuker om ze écht in het wild te spotten dus daar gingen we. Onderweg nog wat ander    'wildlife' gespot en een prachtig uitzicht over de baai bewonderd.

Vroeg wakker worden heeft zo z'n voordelen; laatste restje zonsopgang:
















Kijk Rem, nog een!! ;-) Deze knapperd was dik tien cm groot, brrrrr


Het lijkt wel schoolreisje, met die matchende shirtjes..

Die lelijkerds hebben het helemaal niet slecht voor elkaar op zo'n mooi eiland..


Jaaa daar zijn ze!




De varanen ruiken met hun tong

Lekker rood aangelopen van het lopen

En  bij de keuken zaten ze inderdaad!

Varaan met after dinner dip?

Vervolgens werden de varanen met een dode geit naar het strand gelokt, waarna wij konden genieten van hun dinertje. Het was nogal misselijkmakend, maar hier toch een fotootje:

Na deze dinnershow vertrokken we naar Pink Beach, wat zijn naam dankt aan de roze gloed die het zand heeft door het aangespoelde koraal. Dit was echt een paradijsje en het snorkelen was zo ongelooflijk mooi!! Ontelbaar veel felgekleurde vissen die gewoon om je heen zwemmen, zelfs een schildpad en een triggerfish gezien. En wederom foto's gemaakt met m'n onderwatercamera. Hoop echt dat ze gelukt zijn.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten