donderdag 11 februari 2016

Singapore!

Ik was weliswaar maar vier dagen in Singapore maar in die korte tijd ben ik helemaal verliefd geworden op dit land (gek, het voelt natuurlijk meer als een enorme stad). Wat is Singapore gaaf! In de paar dagen die ik er was heb ik kunnen genieten van allerlei verschillende culturen in leuke wijkjes, lekker eten, dwalen door de stad, pootjebaden in de Marina Bay Sands infinity pool en het Chinees nieuwjaar wat hier uitgebreid gevierd is!
Kortom: het is wat mij betreft een eigen blogpost waard en ik deel hier graag alle foto's die ik genomen heb.

DAG 1

Na mijn ochtendvlucht vanaf Bali (waarvan ik de avond ervoor erachter kwam dat die vlucht nooit geboekt was, oeps..) kwam ik rond lunchtijd aan in mijn hostel in Chinatown. Ik wist wel dat in deze tijd van het jaar het Chinese nieuwjaar valt, maar had er op een of andere manier niet bij stilgestaan dat dit in Singapore zo'n big deal zou zijn. Wel dus, want er zijn enorm veel Chinezen in Singapore.
De hele wijk hing vol met lampionnen en andere decoraties. De straten stonden vol met marktkraampjes en het zag zwart van de locals en toeristen. Een enorm leuk sfeertje!
Na me te hebben geïnstalleerd in mijn Spartaanse hostel besloot ik meteen Chinatown verder te gaan ontdekken. Overal vind je leuke gekleurde pandjes en mooie tempeltjes. En dat dan midden tussen de skyscrapers, een heel grappig gezicht.

Na de geuren en kleuren van Chinatown pakte ik de metro naar Marina Bay. De wijk staat vooral bekend om de Marina Bay Sands, het hotel met de 'boot' en de beroemde infinitypool, waar helaas alleen gasten van het (onbetaalbare) hotel welkom zijn. Het hotel ligt samen met veel wolkenkrabbers en het lotusvormige art science museum aan een grote baai.
Achter de Marina Sands Bay ligt Gardens by the Bay, een enorm park met een indoor botanische tuin en zogenoemde 'supertrees' die 's avonds in allerlei kleuren oplichten tijdens een heuse lichtshow.
Ik besloot eerst de hele boulevard af te lopen en kwam langs de esplanade, een podium aan het water waar elke dag gratis shows worden opgevoerd. Er werd op dat moment een soundcheck gedaan door een Amerikaans duo en dat klonk zo leuk dat ik een uur heb zitten luisteren en heb genoten van het mooie uitzicht.

De werkelijke show zou pas later beginnen dus ik kocht wat streetfood en wandelde via een groot lampionnenfestival verder naar de supertrees om in het park te picknicken en na zonsondergang de lichtshow te bekijken. Zoals ik al op mijn instagramaccount beschreef: het was nog kitscheriger dan de Efteling maar ik vond het fantastisch.

Eventjes kwam het met bakken uit de hemel vallen maar daarna ben ik gauw teruggelopen naar de boulevard en heb ik genoten van het muziekoptreden van de twee mannen. De skyline op de achtergrond maakte het ook echt betoverend en heb enorm zitten genieten van de muziek en omgeving die avond. Kortom: geslaagde middag!

DAG 2

Vandaag had ik weer van alles op de planning staan. Ik vertrok in helaas erg regenachtig weer naar de wijk Little India. Hier had ik het vrij gauw gezien (niet zo kleurrijk en 'Indiaas' als verwacht) en vertrok toen richting de Arabische wijk. Hier zaten enorm leuke winkelstraatjes vol mooie muurschilderingen en dit alles in een Fata Morgana sfeertje. Ik zag nog wel wat leuke Perzische tapijten voor in m'n kamer maar die pasten helaas niet meer in de backpack..

's Avonds wilde ik graag naar de skybar op het dak van de Marina Bay Sands en via de 'geheime gratis ingang' toog ik naar de 57e verdieping van het hotel. Nippend aan mijn $18 biertje raakte ik gesprek met een Brits stel wat aan het eind van hun cruise langs Cambodja en Vietnam was gekomen en in het hotel verbleef. Het was echt een enorm leuk stel en we hebben een super gezellige avond gehad.
Toen ik vroeg of ze even op mijn spullen wilden letten zodat ik naar de vip lounge kon sneaken om stiekem foto's te maken van de infinity pool, rende Kim me achterna. 'Neem mijn pasje maar, dan kan je even het hotel en het zwembad bekijken.'
Als een kind zo blij ben ik toen over dat dak gaan rennen, foto's makend en genietend van het uitzicht. Één ding is zeker: als ik terugkom in Singapore plunder ik m'n spaarrekening (die nu dus leeg is) voor een nachtje in dit geweldige hotel!

Deze avond was ook het officiële Chinees Nieuwjaar dus zo ver als mogelijk was de stad nóg meer van slag dan de dagen ervoor, inclusief vuurwerk en optredens.

DAG 3

Na een onrustige nacht in de dorm (asociale Aziaten die om 4:00 's snachts herrie schoppen) werd ik 's ochtends jeukend wakker. Mijn hele lichaam onder de rode plekken.. shit, bedbugs!!
Ik wilde zo snel mogelijk weg uit dit rothostel en na een hele ochtend in de laundry om de beesten uit te roeien checkte ik in in een nieuw (veel beter) hostel.
Hierna moest er als troost geshopt worden en ik zal maar geen foto's plaatsen van het resultaat.
's Avonds lekker tapas gegeten aan Boat Quay, een leuk straatje vlakbij de baai.

DAG 4

Eigenlijk had ik de dagbus naar noord Maleisië willen nemen, zodat ik onderweg nog wat van het landschap kon zien, maar helaas was dit alleen mogelijk met een nachtbus.
Ik besloot de Southern Ridge walk te doen; een wandeling van 10 km door parken en heuvels in Singapore. Geen idee wat me bezielde, met de luchtvochtigheid en warmte in deze stad. Wel heel leuk om te zien hoe groen Singapore is; dat zou je niet direct verwachten. Toen ik na een uur of drie puffend weer beneden kwam ontdekte ik dat Jamie Oliver een restaurant in een nabijgelegen shoppingmall heeft en een heerlijke krabpasta en een wijntje werd mijn beloning voor de inspanning ;-).

Die namiddag kwam ik erachter dat twee travelbuddies uit Vietnam de afgelopen dagen ook in Singapore hadden gezeten zonder dat we het van elkaar wisten. We aten nog even gezellig samen in de baai en daarna was het tijd voor mij om mijn spullen te pakken en richting de busterminal te gaan.
Dit leverde ook meteen het grootste stressmoment van vijf maanden reizen op, want ik heb bijna een uur met m'n tassen op m'n rug rondgerend op zoek naar het verzamelpunt, zonder succes. Iedereen stuurde me steeds een andere kant op en toen ik om 22:00 -het tijdstip dat de bus zou vertrekken - nog steeds zoekende was kon ik wel janken van frustratie. Uiteindelijk heeft een local me gered en me druipend van t zweet (gatsie) bij het verzamelpunt afgezet. Kwam de bus pas om 23:00 aanzetten dankzij alle files vanwege Chinees nieuwjaar....

Na een lange, gedrogeerde nacht in de bus ben ik aangekomen in George Town, op het eiland Penang in Maleisië. Morgen vertrek ik naar Langkawi voor wat dagen zon, zee, strand!

Tot volgende week! XXX

1. Klinkt goed Door! Ik heb ongeveer dezelfde dingen gedaan in Singapore, vond het toen ook een hele vette stad. Moet zeggen dat ik ook heel erg gecharmeerd was van het goede water uit de kraan (!), metro's die werkten en modern waren (!) en mensen die goed Engels spraken (!). En als je dit leuk vond, dan zal Hong Kong je ook wel bevallen denk ik ;-) Ben echt mega jaloers op jouw vooruitzicht van zon, zee, strand en feestjes de aankomende tijd. Geniet er van! X